Trends_leren_ontwikkelen_werkgeluk
Trends in leren & ontwikkelen en werkgeluk
4 januari 2019
Binden boeien verbinden
Van ‘binden & boeien’ naar verbinden
6 februari 2019
Laat alles zien

Een goed gesprek: help mijn medewerker functioneert niet!

Een goed gesprek slecht functionerende medewerker Qambium

Bij Qambium houden we de HRevolutie-ontwikkelingen natuurlijk in de gaten. Jason Lauritsen geeft in zijn boek ‘Unlocking high performance’ een aantal treffende inzichten over de redenen waarom mensen onderpresteren.

Als HRM’ers staan we leidinggevenden vaak met raad en daad bij om te helpen bij verbetertrajecten en bij het opbouwen van dossiers. Maar hoe zit het eigenlijk echt met medewerkers die onderpresteren: voeren we samen wel het juiste gesprek?

 

Belangrijk uitgangspunt: bijna geen mens gaat ’s ochtends naar zijn werk met het idee om er een potje van te gaan maken.

 

90% van de gevallen waarin medewerkers onderpresteren komen doordat:

  • We niet expliciet naar hen uitspreken wat we van hen verwachten.
  • Ze niet de juiste resources hebben.
  • We ze niet vertellen dat ze niet goed genoeg presteren en we hen dus de kans ontnemen om iets anders en beter te doen.

 

5 onderwerpen voor een goed gesprek

 

1.       Weten medewerkers eigenlijk wel expliciet wat er van hen verwacht wordt?

En vertellen we ze dat ook? Dit gaat verder dan de tekst in een functieprofiel. De meeste leidinggevenden vinden het ontzettend lastig om hun verwachtingen uit te spreken! En, nog erger: weten ze zelf eigenlijk wel wat er van hen wordt verwacht? Tijd voor een goed gesprek!

2.       Hebben medewerkers de juiste middelen om te kunnen presteren?

Zorgt de leidinggevende ervoor dat de randvoorwaarden om goed te presteren er ook echt zijn? Bijvoorbeeld door de juiste faciliteiten, tijd, budget, training, begeleiding etc te bieden. Weet de manager wat medewerkers nodig hebben om goede prestaties te kunnen leveren? Maar ook: hoe evalueren we prestaties? Tijd voor een goed gesprek!

3.       Vertellen we het onze medewerkers als ze niet presteren?

Het is best lastig om aan te geven dat iemand niet presteert. Maar vaak vertellen we dat pas als de emmer al bijna overloopt of bij de jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Directe en constante feedback is cruciaal om iets te kunnen leren, aan te passen of veranderen. Lees ook ons artikel ‘Maak van beoordelingstijd geen veroordelingstijd’Tijd voor een goed gesprek!

En dan de overige 10%!

4.       Is dit wel het juiste talent op de juiste plek?

In een kleine 10% van de gevallen is een medewerker gewoon echt niet competent voor de functie. Verkeerde mens op de verkeerde plek. Geen match tussen mens en job. Dat kan helaas ook voorkomen. Een goed gesprek kan dan gaan over hoe je de medewerker kan helpen een stap naar een andere plek te maken. Lees ook: Goed afscheid nemen is cruciaal! De kunst van het ‘in verbinding’ loslaten deel 2. Tijd voor een goed gesprek!

5.       Onderpresteren als bewuste keuze

In slechts ca 1% van de gevallen is het een bewuste keuze van iemand om niet te presteren. En vaak is ook daar wel een aanleiding voor. Bijvoorbeeld omdat iemand gepest wordt, zich gepasseerd voelt etc. Met andere woorden: negatieve ervaringen. Juist ook in deze situatie is het belangrijk om er achter te komen wat er echt speelt.

Kortom, tijd voor een goed gesprek!

In jullie organisatie op een andere manier kijken naar het functioneren van medewerkers? 

Bel ons dan voor een afspraak 06-29732553!

Voor andere Qambium-tips: volg de HRevolutie via de Qambium Messenger Service!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *