“Anders kijken en handelen, begrijpen hoe groei werkt, cyclisch denken. Dat is HR anno nu, dat is Qambium.”

Qambium staat voor groei. Groei voor medewerkers, groei voor onze opdrachtgevers. Allemaal zijn zij op zoek naar creatieve en eigentijdse oplossingen voor de belangrijkste uitdagingen voor komende jaren: het vinden, verbinden en in verbinding loslaten van talent.

Dat heeft ons er aangezet om vanuit bijna 15 jaar ervaring in HR én sinds een aantal jaren ook social media marketing, de Qambium-methode te ontwikkelen. Speciaal voor die organisaties die het lef hebben om door een eigentijdse bril te kijken naar de kansen én uitdagingen die HR anno nu met zich meebrengt. Want, ‘digital is driving organizational change’ en daarin gaan marketing en HR hand in hand.

Met de Qambium HRevolutietheorie hebben we inmiddels een unieke HR positie in de markt verworven. Een methode voor groei van mens en werk, die werkt in de dagelijkse praktijk van uw bedrijf.
Het Qambium-model beschrijft -als eerste én enige integrale model- de reis die organisaties en medewerkers samen afleggen in het vinden, verbinden en weer in verbinding loslaten van talent. De ‘employer journey’ en ‘employee journey’ ineen.

Het Qambium-model start bij het bereiken en aantrekken van nieuw talent (vinden). You don’t pick talent, talent picks you! Waar vervolgens een goede onboarding en excellent leiderschap aan de basis staat voor het creëren van bevlogen medewerkers -die duurzaam presteren- en dus een succesvolle organisatie (verbinden). Waarin het ook volstrekt normaal is dat talent weer uitvliegt (loslaten) en een nieuwe start maakt bij een andere organsiatie (cyclisch dus).

En, ook zeker niet onbelangrijk, waarin bevlogen medewerkers het meest waardevolle element zijn in je ‘employee advocacy’ (ambassadeurschap van je medewerkers voor het bedrijf) en bij het bouwen aan een sterk ‘employer brand’.
 

Talent vinden

Het vinden van goede medewerkers is altijd een uitdaging geweest. Alleen traditioneel recruitment inzetten werkt niet meer. Effectieve HR anno nu vraagt om een creatieve, proactieve en eigentijdse benadering. Noem het HRMarketing. Noem het employer branding.
Inzet van social media is in ieder geval onmisbaar. Daar zijn waar je doelgroep zich bevindt. Het juiste talent op de juiste plek. Gebaseerd op voldoende HR kennis, kunde en ervaring. En het continue inspelen op veranderingen.

 

Talent verbinden

Je beste mensen behouden kan niet meer door ze stevig vast te houden, maar, gek genoeg door ze juist ruimte te geven. Geef de mogelijkheid te leren, te ontwikkelen en groeien, verder te kijken. Want daar waar groei ophoudt, begint het einde. De employee journey is cyclisch is onze ervaring.
Voortdurende verandering kenmerkt succesvolle organisaties. Voortdurende ontwikkeling kenmerkt succesvolle en gelukkige medewerkers. Continue inspelen op verandering, heel natuurlijk eigenlijk. En medewerkers als ambassadeurs.

 

Talent loslaten

Loslaten, ofwel het in verbinding laten gaan van medewerkers. Want mensen die zich ontwikkelen, vliegen ook weer uit. De mensen waar je als ondernemer ontzettend veel in hebt geïnvesteerd, waar je aan hebt verdiend en aan wie je soms stiekem behoorlijk gehecht aan ben geraakt.
Qambium gelooft dat ook hier weer kansen zijn. Loslaten in verbinding. Uit elk scenario het beste te halen, ook bij het afscheid van wie weet je beste ambassadeurs. Juist omdat ze niet meer bij je werken maar wel (digitaal) met je verbonden blijven.